Nieuwe regeling voor vaste werknemersvergoedingen: de gevolgen op een rij

Corona maakt dat veel van uw werknemers vanuit huis werken. Deels dan wel volledig. Maar wat zijn daarvan eigenlijk de gevolgen voor de vaste vergoedingen die zij van u als werkgever ontvangen? We zetten het graag voor u op een rijtje.

 

Tot 31 december 2020: geen wijzigingen

Krijgen uw medewerkers een vaste vergoeding van u? Zoals een reiskostenvergoeding of een lunchvergoeding? Dan hoeft u deze, ondanks dat uw medewerkers tijdens de coronacrisis (deels) vanuit huis werken, niet aan te passen. Tot en met 31 december 2020 kunt u uitgaan van de ’oude’ werksituatie waarop de vaste vergoeding gebaseerd is. Dit geldt voor alle vaste vergoedingen die uiterlijk 12 maart 2020 zijn vastgesteld, door uzelf dan wel via de persoonlijke keuze van de werknemer.

 

Vanaf 1 januari 2021: andere regels

Tot het einde van dit jaar blijft dus alles bij het oude. Vanaf 1 januari 2021 komen er echter nieuwe regels. Komt uw werknemer niet naar kantoor? Dan mag u de vaste reiskostenvergoeding niet langer netto doorbetalen. Is er sprake van vrije ruimte binnen de werkkostenregeling? Dat kunt u kostenvergoedingen die niet onderbouwd zijn nog wel onbelast doorbetalen. Zo kunt u bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding geven. Is de werkkostenregeling volledig benut? Dan heeft u helaas weinig opties voor het verstrekken van een onbelaste vergoeding voor thuiswerken.

 

Hier moet u op letten

Wanneer u een vergoeding wilt betalen voor thuiswerken, is het belangrijk dat u goed in kaart brengt of het gaat om belastbaar loon of om voorzieningen die onder de gerichte vrijstellingen vallen. Het Nibud heeft een overzicht gemaakt van de extra kosten die een werknemer maakt tijdens het thuiswerken. Zij gaat hierbij uit van een werknemer die 5 dagen per week en 8 uur per dag werkt. Deze is, volgens de Nibud-berekeningen, maandelijks ruim € 40,- extra kwijt. Het gaat dan onder meer om aanvullende kosten voor elektriciteits-, water- en gasverbruik, koffie, thee en wc-papier. Dit soort kosten komen immers normaal gesproken, als de werknemer op kantoor werkt, voor rekening van de werkgever. Kosten die normaliter ook al door de werkgever betaald worden, zoals telefoon- en reiskosten, zijn niet meegenomen in de genoemde € 40,-.

 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de nieuwe regeling per 1 januari? Of bent u benieuwd naar de gevolgen en mogelijkheden voor uw bedrijf en medewerkers? De loonspecialisten van Actan helpen u graag verder. Neemt u vrijblijvend contact met ons op via 020-653 21 00.

Annet de Vries


Annet de Vries
Hoofd Loonverwerking en advies

annet.de.vries@actan.nl
+31 6 46 38 56 01

 

 

 Kom ons

 

 TEAM VERSTERKEN

 

 Bekijk de vacatures

Doe de

 

MKB branchescan

 

Krijg inzicht in uw positie in de branche

BAANGERELATEERDE
 

INVESTERINGSKORTING


(BIK)

Stel mij een vraag

Specifieke informatie nodig?

Stel ons een vraag

T +31 20 653 21 00